Expedice Pobaltí 2002 / deník neděle – 21.07.2002

Ráno Ťapinka zjišťuje, odkud se berou vosy. Přímo před stanem, pod vnější plachtou (tropikem) máme vosí hnízdo. No, to je to její rovnější místečko. Na usmířenou vaří kafe, stan popotahujeme, já mám nateklou držku, poprchá. Sedíme ve stanu a čekáme, jestli déšť přejde. Ťapinka právě teď zaměřila pozornost na škvory a já s opuchlým rypákem jdu dopít kafe. Ťapince trochu zmokl ručník, tak si ho ještě pro jistotu vyprala a pověsila na bágl jako bílou vlajku.

----------

Jo, Ťap připomíná – celou noc ležela na přezkách od báglů a skuhrala, kolik je tady šutrů. Já jsem šel na záchod a jak mi zapršelo na záda, přešlo mě to. To jsou věci.

Když přestalo trochu pršet, posbírali jsme si svých pět nebo kolik to vlastně švestek a šli se podívat na ten „čórtův hrád“. Kluci z Chrudimi se sbalili a vydali se zatím nám neznámou cestou. Řekli jsme si, že když se nevrátí, vydáme se tou cestou taky. Poznamenala jsem, že jestli jsou tam třeba bažiny, jejich nenávrat ještě nemusí znamenat správnost cesty, ale jelikož se fakt nevrátili, tak jsme se tam vydali taky. Ti dva šli asi v poledne, my jsme se vybatolili až kolem půl druhé. Hrad je fakt krásnej, ještě kdyby tak byl původní. To je ten, co ho postavili v 50. letech na původních základech sakumprásk znova. Jak kdosi poznamenal – místní svérázný způsob péče o památky.

Zaplatili jsme vlezné (horentních 8,- Lt za člověka a 3,50 Lt za Ťapinku) a šli se podívat dovnitř. Ovšem zas tak převratné, abych jim narval do chřtánu další čtyři chechtáky za focení, to asi nebylo. Ale pěkný jo. A v jedné budově byla otevřená pošta – abychom si rozuměli – v ostatních jsou historické expozice, pošta je jenom v jednom kamrlíku. Tak odtam jsme poslali pohledy, co jsme koupili včera ve Vilniusu. Známka stojí 1,30 a pohled 1,50 – trochu paradox.

No a až nás to tam přestalo bavit, sežrali jsme čokoládu a šli zpátky do městečka na autobus, kterým jsme se přesunuli opět do Vilniusu. Tam jsme vobludu usadil na nádraží a jal se zjišťovat. Plán byl přesunout se do Lotyšska. Jenže do Daugavpils nic nejelo, abychom to mohli vzít po východním okraji, tak padla volba na vlak směr „Ryga“ ve 22:40. Ještě na autobusáku si Ťapinka skočila na záchod – za tureckej hajzlík chtěli celej 1,- Lt, gauneři, já jsem strategicky vyčkával, jestli neobjevím „tualét klasik“.

A koho jsme nepotkali na nádraží? Naše dva spolunocležníky z minulé noci, kteří měli stejnou cestu. Ale narozdíl od nás chtěli trčet na nádraží, ačkoli bylo asi šest hodin, tedy spousta času. Ťapinka si schovala špinavý mokrý ručník do báglu, celé bágly jsme dali do úschovny a šli ještě jednou do města, podívat se na to, co jsme včera nestihli, nebo co nás nenapadlo. A stálo to zase za to. Jenom mě v půlce cesty dostihla ta inkriminovaná potřeba a poblíž byly zase jenom veřejné turecké záchody, ale vzhledem k tomu, že jsem si nebyl jist, jestli nejsou i ve vlaku (někde bývají), řekl jsem si, že ať si je tureckej, hlavně když není turecko-drncavej, když nikam nejede.

No a šli jsme pomalu zpátky. Zatímco já v duchu sledoval cestu, Ťapinka koukala po místních „kóšiškách“ a jiných trotlovinách, až zjistila, že absolutně neví, kde jsme. Já to tušil, že bychom měli nějak uhnout doprava a tam spletí uliček dojít k nádraží, Ťapinka však trvala na tom, že musíme doleva, protože na protilehlém kopci vidí včerejší zříceninu. Co na tom, že by to bylo přímo na druhou stranu a dva kiláky zacházka, ona by se tam prý zorientovala. Nakonec jsem to s ní uhádal aspoň na „rovně“ v předtuše toho, že si zajdem, i když ne moc. Nádraží jsme přešli a ocitli se kdesi za kolejema, tak jsem se začal stáčet zpět tam, kde jsem nádraží tušil. Ťapinka celou dobu nevěřila, že fakt vím, kde (zhruba) jsme a kam to vlastně jdem. Ale trefili jsme a naprosto ukázkově.

Ještě chvíli jsme počkali, já si koupil místní cigarety zn. Kaunas (kupodivu ucházející), pak jsme i se známými vlezli do vlaku a jeli do Rigy. O zpestření se starala průvodčí, která má rozdat nějaké papíry pro pohraniční kontrolu. Tak ne, že by si počkala, kdo tam zbude před hranicí, ale po každé zastávce tam pobíhala a zjišťovala, kdo kam jede, čímž vždy vzbudila i ty nešťastníky, kterým se na těch hrůzných sedadlech povedlo usnout.